Vetenskapens värld – Träning – myter och sanningar

träning-löpningJag har kollat på Vetenskapens värld som sändes måndagen den 24 februari i år. Det handlar om träning och då främst vad som är sant och vad som är falskt.

Jag är ingen träningsexpert men har ändå ett ganska stort intresse för träning och vad vetenskapen säger. Det är därför jag tycker det är tråkigt när ett program som Vetenskapens värld lägger ett så knepigt upplägg på sitt program.

När det kommer till myter/sanningar så säger man ofta ett påstående och sedan ger man tummen upp eller tummen ner precis som att det bara finns svart/vitt. Och detta är ett problem…

Om man t.ex. säger – Du behöver inte äta något extra efter att du tränat. För någon som äter ”normalt” med 3 huvudmål och mellanmål så stämmer säkert detta. Men har du bara ätit lunch och du sedan beger dig iväg till gymmet med en banan i magen, så är frågan om du verkligen inte gynnas av att få i dig mat ganska snabbt inpå att träningen är avslutad. Hur som helst så kan proteinsyntesen (muskelbyggande/återhämtning) pågå i flera dygn efter träningen, och under denna tid är det viktigt att man äter bra.

Programmet tar även om att man kan träna flera dagar i sträck även om man har träningsvärk. Träningsvärken är egentligen en signal som uppstår när du tränar en muskel på ett sätt som den tidigare inte tränats på. Detta kan kräva en lite längre återhämtning än vanligt, men och andra sidan ingenting man bör tänka för mycket på. Att gå till gymmet och styrketräna samma muskelgrupper varje dag skulle jag vilja påstå är direkt farligt. Dels förstör du muskeluppbyggnaden och du riskerar att överbelasta och skada dig. Om du däremot tränar olika muskelgrupper och varje muskelgrupp får vila i 48-72h så kan man träna flera gånger om dagen. Detta framgår dock inte i programmet.

Man vet dock att lågintensiv träning kan gynnas muskeluppbyggnaden och återhämtningen om du först tränat högintensivt. Detta kan t.ex. innebära att du tar ett kortare joggingpass dagen efter du tränat intervaller.